9 vanlige misforståelser om snøskred
Interessen for toppturer og frikjøring er stadig økende hos nordmenn. Ikke alle er like flinke til å oppdatere seg på kunnskap om snøskredfaren. Vi tar for oss noen av de mest seiglivede mytene her.
1. Frikjøring er farlig og potensielt dødelig.
Det er alltid risikabelt å kjøre utenfor løypenettene, og det er viktig å vite hva du driver med i terreng. Ett dødsfall i snøskred er ett for mye. Den norske snøskredstatistikken er relativt sett grei. I 2018/2019 sesongen døde 9 skikjørere i skredulykker. Sesongen etter 1 skikjører, og så langt i år er 4 skikjørere omkommet.
Ski- eller snowboardkjøring i terreng er således ikke mer farlig enn andre ekstremsporter som eks. dykking.
2. Det er trygt å kjøre i skogen
Ja, det er sjeldnere snøskred i skogen enn over tregrensen, men snøskredene er kanskje farligere når de skjer i skogen. Trærne skaper fysiske barrierer som du kan treffe dersom du blir tatt av skred.
Nyt skogen, men aldri undervurder farene.
3. Mindre snø betyr mindre snøskredfare
Mindre snø betyr at det er mindre sjanse for store pudderskred, men vanligvis er et tynt snølag også ensbetydende med svake snølag.
Svake snølag er forbundet med stor skredfare.
4. Skredsekker gir 97% sjanse for å overleve et snøskred
Det skulle vi ønske var sant!
Dette er et resultat av smart markedsføring og spekulativ bruk av statistikk. I realiteten så er det gjort gode sammenlignende studier på bruk og ikke-bruk av skredsekker.
Av 100 personer som ble tatt av skred døde 22 personer uten skredsekk, og 13 personer med skredsekk. For 2 av personene som døde med skredsekk så fungerte ikke skredsekken. Den blåste seg ikke opp pga mekanisk feil.
Vi kan dermed velge å se på dette på 3 forskjellige måter:
A. En oppblåst skredsekk dobler sjansen for å overleve et skred.
B. 41% av dødsfallene kunne vært unngått med skredsekk.
C. Med skredsekk har du 87% sjanse for å overleve et snøskred.
Velg selv hvordan du vil lese statistikken, men å prøve å unngå skredsituasjon er uansett den beste løsningen.
5. Å bli utsatt for snøskred er bare uflaks
Jada, uflaks spiller inn en gang i blant, men fakta er at over 90% av skredene er utløst av personen som tas av skredet, eller av en i følget.
Dette viser at de valgene du tar underveis får konsekvenser for utfallet av turen. Og det er jo bra å vite, for da kan vi ta forhåndsregler.
A. Det innebærer større risiko å kjøre brattere enn 30°.
B. Det innebærer større risiko å kjøre i samlet gruppe enn å kjøre en og en.
C. Å hoppe, eller å falle, innebærer større risiko.
Selvdisiplin i terrenget er viktig, og senker risiko for skredulykker.
6. Pent og kaldt vær er å foretrekke
Vi kjenner alle at det kribler i skistøvlene når sola skinner en crisp vinterdag i januar. Perfekt skikjøringsvær!
Men, det er faktisk i dette været at snølagene blir svakere. Hvorfor er litt komplekst å forklare kort, men kulde over tid gjør at stabiliteten mellom snølagene blir svakere og snølagene kan begynne skli.
Temperatursvingninger er derimot bra for stabiliteten. Svingninger mellom -10 og -2 er helt perfekt.
7. Dra ut tidlig. Det er aldri skred på morgenen
Tullprat!
Det kommer an på snøtype og tidspunkt i sesongen. I vintermånedene med lett snø er tidspunktet på dagen uvesentlig. Skred kan utløses når som helst.
Men det er riktig at sola og varmen utover dagen i vårmånedene kan gjøre snølagene mer ustabile. Utover dagen blir det dermed større risiko for at tung våt snø kan rase ut.
8. Kjør så raskt du kan og avslutt ut av rassonen
I utgangspunktet er dette en god strategi. Det er bare vanskelig å faktisk gjennomføre. Bare se for deg at snøen sprekker under bena dine. Det blir som å kjøre ski på en tredemølle som holder 100 km/t.
9. Skredkurs hjelper ikke, selv eksperter blir tatt av skred
Ja, selv ski- og snowboardkjørere med massevis av erfaring og kunnskap blir tatt av dødelige skred. Risikoen ved frikjøring vil aldri være null. Med kunnskap om snø og skredrisiko, og en verktøyskasse med redskaper for å lese kart, terreng og snøforhold vil risiko minimeres betraktelig.